Dzis jest 28.03.2024, imieniny Anieli, Kasrota, Soni
advert 1
advert 2
advert 3
Światowy Dzień Bez Tytoniu PDF Drukuj Email
Wpisany przez Administrator   
środa, 30 maja 2012 13:20

Światowy Dzień Bez Tytoniu


W 1988 roku Światowa Organizacja Zdrowia ustanowiła Światowy Dzień Bez Tytoniu. Jest on obchodzony corocznie w dniu 31 maja. Polska od samego początku aktywnie bierze w nim udział. Jest to okazja do uświadomienia ludzi i pogłębiania ich wiedzy
o negatywnych skutkach palenia tytoniu oraz do promowania zdrowego stylu życia bez nałogu.

Tegoroczne hasło „Działania marketingowe przemysłu tytoniowego” ma zwrócić szczególną uwagę na szkodliwe efekty marketingu przemysłu tytoniowego oraz na potrzebę zakazania wszelkich reklam, promocji i sponsoringu dotyczącego palenia tytoniu.




Polska należy do nielicznych na świecie krajów, które wprowadziły kompletny zakaz reklamy i promowania tytoniu oraz prowadzenia sponsoringu przez koncerny tytoniowe. Mimo to od kilkudziesięciu lat znajdujemy się w czołówce krajów o najwyższej konsumpcji tytoniu na świecie! Statystyczny Polak (powyżej 15 roku życia) pali 2300 papierosów rocznie, czyli ok. 6,3 papierosów dziennie - liczba ta należy do najwyższych na świecie.
Palący stanowią ogromny, zapewniający olbrzymie zyski rynek zbytu. Pomimo wprowadzanych zakazów palenia w miejscach publicznych oraz istotnych ograniczeń dotyczących reklamy, papieros jest ciągle jednym z najbardziej agresywnie promowanych produktów.
Reklama powoduje, że palenie staje się nawykiem postrzeganym jako normalny
i bezpieczny dla zdrowia. Przedstawianie palenia tytoniu jako czynności szczególnie atrakcyjnej, utrudnia rzucenie nałogu i przyciąga nowych palaczy (zwłaszcza ludzi młodych). Reklamy zmieniają papierosa w symbol wolności, zabawy i zdrowia.


Kiedy wiele krajów wprowadziło ograniczenie reklamy papierosów, firmy tytoniowe rozpoczęły poszukiwanie nowych, również ukierunkowanych na ludzi młodych, metod promocji swoich produktów. Można do nich zaliczyć np. sponsorowanie wydarzeń sportowych, promocje koncertów i dyskotek, umieszczanie znaków firmowych na innych produktach, darmowe rozdawanie papierosów i innych produktów oznakowanych marką tytoniu podczas wydarzeń gromadzących młodzież - w dyskotekach, czy pubach.
Do arsenału metod wykorzystywanych przez firmy tytoniowe należy zaliczyć także tzw. przedłużacze. Są to produkty (koszulki, czapeczki, torby, parasole) nie mające nic wspólnego z papierosami poza tym samym logo- dzięki nim reklamuje się znak towarowy.

 


Młodym ludziom razem z papierosami sprzedaje się obrazy i mity zachodniego stylu życia, kobietom - poczucie niezależności i atrakcyjności. Na świecie pali obecnie
ok. 250 mln kobiet, a koncerny tytoniowe w dalszym ciągu prowadzą agresywną kampanię zachęcającą nastolatki do sięgnięcia po papierosa.

 


Na papierosy tylko my, Polacy wydajemy rocznie około 16 miliardów złotych. Na całym świecie suma ta sięga 400 miliardów dolarów. Osoby palące szkodzą przede wszystkim samym sobie, ale ich palenie ma również wpływ na osoby w ich otoczeniu.   W ciągu jednej minuty mieszkańcy całej kuli ziemskiej wypalają 12 bilionów (!!!) papierosów. Nałóg nikotynowy zabija 30-50 procent palaczy i jest przyczyną 90 proc. wszystkich przypadków nowotworów płuc. Zagrożenie zdrowia i życia nie dotyczy tylko palaczy.

W Polsce ponad 8,5 tys. osób rocznie umiera w wyniku biernego palenia. Obchody Światowego Dnia bez Tytoniu mają na celu uwrażliwienie społeczności na działania marketingowe przemysłu tytoniowego, promocję zdrowego stylu życia, wskazanie zysków płynących z niepalenia, zwiększenie świadomości prawa do życia w środowisku wolnym od dymu tytoniowego, skutków czynnego i biernego palenia tytoniu w szczególności dla kobiet i ich potomstwa. Mimo znacznej poprawy zachowań ludności związanych
z paleniem tytoniu w miejscach publicznych oraz zwiększenia świadomości polskiego społeczeństwa w zakresie szkodliwości dymu tytoniowego (wdychanego zarówno przez palaczy, jak i przez osoby niepalące), nadal jest wiele do zrobienia w tej kwestii.


Światowy Dzień bez Tytoniu to odpowiednia chwila do walki, w której nagrodą jest życie
i zdrowie każdego człowieka.


Zespół Promocji Zdrowia

Poprawiony: środa, 30 maja 2012 13:33
 

Dzisiaj mamy:


czwartek
marca 2024
28