Dzis jest 19.04.2024, imieniny Alfa, Leonii, Tytusa
advert 1
advert 2
advert 3
Weź paragon! PDF Drukuj Email
Wpisany przez Administrator   
czwartek, 19 stycznia 2012 11:29

„Nie bądź jeleń, weź paragon”


Nieważne, gdzie robimy zakupy: w markecie, delikatesach czy na osiedlowym bazarku, kupowana żywność zawsze powinna być świeża. Jeśli tak nie jest, składajmy reklamację. Nie pozwalajmy sobie wcisnąć nieświeżych czy wybrakowanych artykułów.

Od 16 stycznia w Polsce trwa akcja Ministerstwa Finansów „Nie bądź jeleń, weź paragon”, którą  wspierają: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Wojewódzkie Inspektoraty Inspekcji Handlowej, Rzecznicy Konsumentów, Federacja Konsumentów oraz Stowarzyszenie Konsumentów Polskich. Podmioty te wspólnie przypominają
o konieczności wystawiania i przechowywania paragonów, które są podstawą do reklamacji wadliwych towarów, w tym również żywności.




Dowód zakupu musi wydać każdy przedsiębiorca, ponieważ jest to potwierdzenie transakcji kupna-sprzedaży.
Najczęściej konsument otrzymuje paragon, ale dowodem może też być faktura, potwierdzenie płatności kartą czy wyciąg z konta. Przydadzą się, gdy produkt będzie niezgodny z umową, czyli wadliwy.
Konsumenci powinni zawsze upominać się o wystawianie paragonów. W przeciwnym wypadku bardzo trudno będzie im udowodnić, że produkt został kupiony w konkretnym miejscu.
Wadliwą rzecz można reklamować. Reklamację składamy u sprzedawcy na piśmie
w dwóch egzemplarzach. Dołączamy do niej paragon. Mamy na to dwa lata od momentu zakupu.

Takie same zasady dotyczą także tych konsumentów, którzy korzystają z kończących się już zimowych wyprzedaży czy kupują w Internecie. Decydując się na towary używane
(np. w komisie), musimy pamiętać, że czas reklamacji może wynieść minimum rok.

Krótsze terminy obowiązują wtedy, gdy reklamujemy produkty spożywcze – możemy to zrobić w ciągu trzech dni od momentu otwarcia opakowania lub zakupu towaru luzem.

 


Warto pamiętać, że sprzedawca nie może uzależniać przyjęcia reklamacji od przedstawienia wyłącznie paragonu. Jeżeli go nie mamy, a płaciliśmy kartą, powinniśmy dołączyć potwierdzenie takiej transakcji. Urząd zwraca uwagę na bezprawne postanowienia w regulaminach sklepów, które wyłączają możliwość przedstawienia innego dowodu zakupu niż paragon.
Warto pamiętać, że sklep przyjmujący zwrot towaru może nałożyć na konsumenta dodatkowe obowiązki, np. oprócz towaru żądać oryginalnego opakowania, niezniszczonych metek, paragonu. Coraz więcej sklepów dopuszcza możliwość zwrotu we wskazanym przez siebie terminie.
Otrzymanie paragonu to prawo konsumenta i podatnika, ponieważ paragon to potwierdzenie, że kwota podatku naliczonego w cenie zakupionego towaru trafi do budżetu państwa, czyli do naszej wspólnej kasy, a nie do kieszeni nieuczciwego przedsiębiorcy.
Gdy nie otrzymaliśmy paragonu od sprzedawcy, powinniśmy zgłosić ten fakt Urzędowi Kontroli Skarbowej. Gdy zaś mamy problem z zakupami lub odrzuconą reklamacją, możemy liczyć na bezpłatną pomoc miejskich lub powiatowych rzeczników konsumentów czy Wojewódzkich Inspektoratów Inspekcji Handlowej.


Zespół Promocji Zdrowia

Poprawiony: czwartek, 19 stycznia 2012 13:29
 

Dzisiaj mamy:


piątek
kwietnia 2024
19